Wat kunnen websites en adverteerders doen tegen de gevolgen van adblockers?

De gevolgen van adblockers worden steeds duidelijker zichtbaar. Websites verliezen een aanzienlijk deel van hun inkomsten doordat internetgebruikers reclame omzeilen. Wat kunnen websites en adverteerders hier zelf aan doen?

“Reclames op het internet zijn veel te opdringerig en de gebruiker kan zelf niet filteren wat ze aan advertenties tegenkomen”, zegt Job Plas.

Dit was een reden voor Eyeo om Adblock Plus te ontwikkelen. Plas is daar senior manager.

“Adverteerders kijken nooit naar de ervaring van internetgebruikers. Het gaat hen alleen om de inkomsten. De advertenties moeten veel minder opdringerig zijn”, stelt Plas. Volgens hem scheelt het al een hoop als er acceptabele advertenties komen.

Criteria voor acceptabele advertenties volgens Eyeo;

  • Niet midden in de tekst maar meer aan de zijkant van de pagina;
  • Minder inspelen op het internetgedrag van de consument dus automatisch meer privacy;
  • Minder groot en geanimeerd;
  • Minder tijdrovend. Dit geldt vooral voor advertenties die je krijgt voordat je een filmpje kijkt.

“De huidige advertenties zijn veel te opdringerig.”

Onrealistisch
Govaert Plesman, directeur van het IAB, vindt een aantal van deze criteria onrealistisch. “Advertenties zonder animaties werken natuurlijk niet. Je kunt niet alleen maar statische advertenties plaatsen.” De criteria waar advertenties aan moeten voldoen zijn volgens Plesman te strak om je aan te houden.

“AdblockPlus staat er om bekend dat zij, tegen een bepaald bedrag, sommige advertenties van bedrijven wel doorlaten. Dat is eigenlijk chantage”, stelt Plesman. Die bedrijven komen dan automatisch op de lijst met acceptabele advertenties te staan.

“Advertenties doorlaten tegen een bepaald bedrag is eigenlijk chantage!”

Betaalmuur
Een andere oplossing kan zijn dat veel diensten achter de betaalmuur verdwijnen.

Adblockgebruiker van het eerste uur Jos Specken is daar bang voor: “Je ziet steeds meer sites waar je moet betalen voor een bepaald aanbod.”

Volgens Job Plas zit dit er dik in: “Als het grootste gedeelte van de mensen op het internet adblockers gebruikt, moeten bedrijven wel innoveren. Als dit dan daadwerkelijk gebeurt zijn bedrijven als Blendle naar mijn mening goede alternatieven. Zij bieden, tegen een kleine vergoeding, artikelen aan van andere partijen.”

“Je moet voor steeds meer betalen op het internet!”

Consument
Volgens Govaert Plesman ligt de sleutel bij de consument. “Ze moeten begrijpen dat internet, mede door de advertenties, gratis is.” Het IAB wil adblockgebruikers opsporen om ze te betrekken bij dit verhaal. Doel daarvan is de consument uit te leggen waarom advertenties belangrijk zijn.

Plesman denkt dat, binnen korte termijn, veel sites anders niet meer werken als je adblockers gebruikt. “In Duitsland is het al aan de gang. Als je een adblocker hebt en je wil naar de site vanBild, kom je er niet op. Dat moeten we zien te voorkomen door de consument te bereiken.”

Boeman
Eyeo wordt vaak gezien als de grote boosdoener in dit hele verhaal. Volgens Plas ligt de rol van het bedrijf veel genuanceerder: “We betrekken andere partijen in ons proces. Met onze criteria voor acceptabele advertenties willen we graag in dialoog gaan met de adverteerders.”

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s