Rot op naar je eigen land?

Rot lekker zelf op!

vluchtelingen-Lesbos
Bron: Nieuw Religieus Peil.

Ik weet niet of ik me kapot moet lachen of kapot moet schamen als ik naar het EO-programma ‘Rot op naar je eigen land’ kijk.

Ik merk dat ik beide afwissel. Ik lach me dood om de kortzichtigheid, maar schaam me dood voor de uitspraken die daaruit voortkomen. Daarna maak ik me zorgen als ik besef dat er veel meer mensen zijn die hetzelfde onvermogen hebben zich in anderen te kunnen verplaatsen.

Degene die het meest opvalt is Kelly, een blonde moeder/barvrouw die kijkt alsof ze continu moet schijten. Wat treffend is want dat is dan ook wat voornamelijk uit haar mond komt.

Ze is een soort rolmodel voor het collectieve autisme dat ons land onderhand overspoelt. Men groepeert zich vaker met ‘hun eigen soort mensen’ en ziet mensen van een andere afkomst of cultuur liever weer vertrekken.

Wat Kelly betreft mogen die bootvluchtelingen gewoon verdrinking. Maar we moeten niet denken dat ze het helemaal niet zielig vindt hoor! Het kan haar echter niet zoveel schelen, ze kent die mensen immers toch niet.

Leuk als wij ooit eens moeten vluchten en ze zullen zoiets over jou zeggen. Maar ja, daar moeten we maar niet over nadenken hè?! We zouden ons toch eens verplaatsen in de situatie van anderen. Straks ga je nog met die mensen meeleven!

Schijnbaar is het voor veel mensen belangrijk dat je in je eigen land blijft. Ons kent ons, oftewel: saai en eentonig!

Hoe slecht de omstandigheden ook zijn: blijf vooral lekker in je eigen land of rot lekker weer op als je hier toch naartoe bent gekomen (voor een beter leven).

Maar wacht eens even, hoe zit het dan met Nederlanders die emigreren naar een ander land? Dat zijn dan zeker geen gelukzoekers?

Moet tegen die mensen dan ook niet gezegd worden: “Blijf eens even gewoon in je eigen land. Ambities en dromen moeten we niks van hebben. Je bent hier nou eenmaal geboren, dus moet je hier ook maar gewoon blijven!” Eigen volk eerst was het toch?

One thought on “Rot op naar je eigen land?

Leave a Reply

