De voetballerij is zo opportunistisch als de pest. Het is een cliché, maar ik doe er net zo hard aan mee. Toen Rob Maas werd aangesteld als trainer van Vitesse was ik erg tevreden. We zijn nu net drie maanden verder en van mij mag hij zijn koffers wel weer pakken.

Nu had ik er ook een handje van om de samenwerking met Chelsea fanatiek te verdedigen. Aangezien Vitesse niet de mogelijkheid had te investeren in spelers en er nog weinig uit de eigen jeugd kwam, was dit een goede oplossing. Er zijn ook een paar spelers geweest die ook echt iets hebben bijgedragen; Bertrand Traoré, Tomas Kalas, Lewis Baker, Lucas Piazon, Gaël Kakuta, Josh McEachran, Patrick van Aanholt en Christian Atsu.

Nu lijkt dat heel wat, maar er zijn er genoeg die niks hebben toegevoegd. Er zijn ook genoeg namen van spelers waar ik, in de tijd dat ik deze column schrijf, niet eens op kom. Ik ben er nog steeds van overtuigd dat Chelsea de club heeft geholpen aangezien Vitesse zelf geen financiële mogelijkheden had.

chelsea

Maar nu is het tijd om op eigen benen te staan. De scouting heeft zich de afgelopen jaren bewezen. Arnold Kruiswijk, Maikel van der Werff, Milot Rashica, Marvelous Nakamba en Sheran Yeini kwamen allemaal transfervrij naar Arnhem. Er lopen vast nog wel meer van zulke spelers rond die niet veel hoeven te kosten.

Daarbij komt dat er in de jeugd aardig wat talent rondloopt. Laat die maar doorstromen. Yuning Zhang, Thomas Oude Kotte en Arshak Koryan zullen het naar mijn mening aardig doen in de A-selectie. Wellicht niet als basisspeler maar met de spelers die al bij het eerste zitten, krijg je zo een prima selectie.

Op de langere termijn zullen waarschijnlijk nog veel meer jeugdspelers doorbreken. Mitchell van Bergen, Julian Lelieveld en Anil Mercan bijvoorbeeld.

Pantic
Ook geef ik Danilo Pantic gedeeltelijk gelijk over wat hij deze week in de media zei. Als je niet speelt, snap ik best dat je weg wil. Al helemaal als je bent gehuurd, wat natuurlijk niet wil zeggen dat een huurling altijd moet spelen.

Maar hij weet duidelijk niks van de historie van Vitesse, aangezien hij stelt dat de club wellicht niet van Serviërs houdt. Volgens mij is er geen club in Nederland waar zoveel Serviërs gespeeld hebben. Niet de minste ook; Bosko Bursac, Dejan Curovic, Danko Lazovic, Marko Perovic, Dejan Stefanovic en ik kan nog wel even doorgaan!

Dus meneer Pantic; veel plezier bij Chelsea en misschien nog even in de spiegel kijken voordat je weggaat!

Leave a Reply

