In de jaren ’60 kwamen er veel gastarbeiders naar Nederland. Zo ook de opa van Ilkin Özekin. Hij is een Nederlander met een Turkse achtergrond en woont samen met zijn ouders en broertje in Arnhem.

Wat bracht je familie van Turkije naar Nederland?
Mijn opa was hier in eerste instantie voor een beter leven. In Turkije had hij niet zo’n goede financiële situatie, volgens mij had hij ook schulden. Hij werkte in Nederland eerst bij een steenfabriek maar dat vond hij niks. Het werk was fysiek erg zwaar. Daarna heeft hij jaren bij de fabriek van Gazelle gewerkt. Dit heeft hij met veel plezier gedaan.
Het was eigenlijk de bedoeling dat hij gewoon weer terug zou gaan naar Turkije. Op een gegeven moment miste hij echter zijn kinderen en haalde hij hen ook  naar Nederland. Inmiddels was hij zo gewend aan het leven hier, dat het idee van terugkeren naar Turkije naar de achtergrond verdween.

Hoe was het voor hen om ineens in een vreemd land terecht te komen?
De eerste twee jaar was het zwaar voor mijn opa. Zoals ik al zei was hij niet tevreden met zijn werk in de steenfabriek. Hij zat hier in het begin ook helemaal alleen dus dat moet lastig voor hem zijn geweest. Maar dat leverde hem ook wel weer een stukje vrijheid op. Niet dat hij rare dingen deed, maar hij had niemand die hem op de vingers keek. Hij kon doen wat hij wilde, wanneer hij dat wilde.

“Door eerst Turks te leren, heb ik een taalachterstand opgelopen.”

In hoeverre heb je de Turkse cultuur meegekregen in je opvoeding?
Ik ben vooral Turks opgevoed. Ik heb ook eerst Turks geleerd en daarna pas Nederlands. Dat is overigens niet altijd even makkelijk geweest. Op de leeftijd dat Nederlandse kinderen de taal goed leerden, had ik net Turks geleerd. Daardoor heb ik wel een achterstand opgelopen. Verder heb ik natuurlijk mijn geloof van huis uit meegekregen. Het was vanzelfsprekend dat ik moslim ben, zoiets wordt volgens mij nooit echt uitgesproken.

Merk je veel verschil tussen de Turkse en Nederlandse cultuur?
Dat verschil zit soms in kleine dingen. Ik weet nog dat mijn moeder haar ogen uitkeek op de markt. Voor Nederlanders is het normaal om van alles één te kopen. Bij ons is het normaal om van alles genoeg te hebben. Dus de Nederlanders op de markt vonden het dan weer gek dat mijn moeder bijvoorbeeld drie kilo komkommers kocht.
Wat cultuur betreft ben ik vooral Turks opgevoed. Mijn omgeving was echter niet Turks. Mijn vader stimuleerde mij om Nederlandse vrienden te maken. De buurt was ook redelijk blank.

Je zegt dat je vader je stimuleerde om je in een voornamelijk Nederlandse omgeving te begeven. Maar toch hebben ze jou eerst Turks leren praten. Hoe kijk je daar tegenaan?
Ik denk dat dat vooral makkelijk was. Mijn moeder was net in Nederland en mijn opa en oma woonde vlakbij ons. Hierdoor kon ik makkelijk met mijn directe omgeving communiceren. Maar als je het zo bekijkt, is het ook wel apart inderdaad.

Zou je in Turkije kunnen wonen?
Het zou kunnen dat ik later in Turkije ga wonen. Alleen heb ik hier ook mijn familie en vrienden. Ik voel me in beide landen thuis. Maar ik ben of een Turk in Nederland, of een Nederlander in Turkije.

Heb je wel eens nadelen ondervonden van je Turkse achtergrond?
Jawel, dat heb je altijd wel maar minimaal. Ik ga veel om met Nederlandse mensen en ik word vaak niet eens gezien als een Turk. Op mijn werk dacht iemand dat ik van Spaanse afkomst was, terwijl zij zelf ook Turks was. Ik heb wel eens vermoedens van discriminatie maar ik kan nooit met zekerheid zeggen dat het zo is. Ik ben bijvoorbeeld vaker afgewezen voor een baan waar ik gewoon de kwalificaties voor had. Dan hoor ik dat er iemand is aangenomen die minder bij het bedrijf past dan ik. Dan ga ik na waar dat aan ligt. Het kan natuurlijk ook dat mijn sollicitatiebrief niet goed is of iets dergelijks. Je weet niet zeker of het om discriminatie gaat dus ik durf dat ook niet goed uit te spreken.

“Ik begrijp hun frustratie wel een beetje.”

De laatste tijd zijn moslims nog wel eens de gebeten hond in Nederland. Als je kijkt naar Geert Wilders, hoe sommigen reageren op de vluchtelingencrisis en de huidige situatie met IS. Wat vind je daarvan?
Ik begrijp het wel een beetje. Ik vind het niet fijn dat iemand in naam van mijn geloof zulke vreselijke dingen doet en ik vind het ook niet fijn dat er mensen zijn die mij daarop aankijken. Maar ik kan wel begrijpen dat die mensen gefrustreerd raken door alle gebeurtenissen. Ook al keur ik het natuurlijk niet goed. Je kunt niet bij voorbaat iemand veroordelen op zijn afkomst of geloof. Veel mensen doen dat wel maar het gaat om de persoon die je spreekt, het karakter. Dat is wat telt voor mij!

 

Leave a Reply

