Het is iets dat me al jaren opvalt. Mensen die woorden die op –end eindigen, als –ond uitspreken. Erg verwarrond!

De eerste keer dat het me opviel was bij, naar mijn mening, het opperhoofd van deze gewoonte: Robert ten Brink. Deze cupido lijkt zich van geen kwaad bewust en lijkt het ontzettond normaal te vinden.

Je begrijpt natuurlijk wel dat ik er sindsdien steeds meer op ben gaan letten. Er zijn verdacht veel mensen op de Nederlandse televisie die dezelfde gewoonte hebben. Of beperking, het is maar hoe je het bekijkt.

Ik vind het in ieder geval best vermakelijk. Als iets (niet echt) spannend is, betrap ik mezelf ook wel eens op een ‘spannond’. En als ik echt de smaak te pakken heb, is het ‘ontzettond spannond’. Maar ik ben me er wel degelijk van bewust dat ik dit doe, in mijn geval is het ook een geforceerde actie.

Maar waar komt dit in godsnaam vandaan? Want terwijl ik het dus best grappig vind, vind ik het ook verbazingwekkond. Die mensen weten toch wel dat er –end staat en hoe men dat uitspreekt?

Het valt me op dat dit vooral gebeurt bij Amsterdammers. Denk onder andere aan Robert ten Brink, Wim Kieft en Nico Dijkshoorn. Het blijft niet alleen bij woorden met –end op het eind. Nee, geregeld komen woorden als dekons, levons en ergons voorbij.

Er is niet veel bekend over dit fenomeen, maar nu heb ik wel een artikel gevonden van Marc van Oostendorp waarin hij erover praat. Hieruit blijkt inderdaad dat het vooral Amsterdammers zijn die deze neiging hebben.

Natuurlijk zijn er veel dialecten in ons land. Dus dat sommige dingen anders uitgesproken worden, is eigenlijk vrij logisch. Maar in dit geval hebben sommige van eerder genoemde mensen niet eens een accent. Dan valt het toch op als ze zo’n, ogenschijnlijk simpel woord, ineens zo gek uitspreken.

Misschien was het je nog nooit opgevallen, maar dat kan ik me haast niet voorstellen. Als je het tóch nog niet door had, zal het je nu waarschijnlijk wel vaker opvallen. In dat geval wil ik zeggen: alsjeblieft of sorry, het spijt me ontzettond!

Leave a Reply

