Na mijn column van vorige week heb ik eens goed na gedacht. Ik vroeg me af of er nog meer van zulke gekke versprekingen bestaan.

En ja hoor, ik heb er weer eentje gevonden! Er zijn mensen die ‘tot’ zeggen in plaats van ‘dat’. Er is dan nog een andere groep die ook nog ‘omtot’ zegt in plaats van ‘omdat’. Hier kan ik helaas écht niks over vinden op het wereldwijde web. Waar het bij de vorige kwestie al lastig was, is het nu nog moeilijker.

Helaas heb ik deze keer ook geen voorbeelden van bekende Nederlanders die de neiging hebben om ‘tot’ te zeggen. Ik kan hier wel mensen op gaan noemen die ik ken en dat doen, maar daar hebben jullie weinig aan. Misschien is het voor die mensen zelf wel een enorme schok als zij hun naam hier terug zien. Misschien hebben ze er wel geen idee van dat ze het zo uitspreken.

Maar ik verbaas me echt over deze, toch wel, foute uitspraak. Iedereen die ik ooit ‘tot’ of ‘omtot’ heb horen zeggen, kon prima lezen. Dus je zou toch denken dat zij wel degelijk weten dat er ‘dat’ staat. Of dat er ‘omdat’ staat en niet ‘omtot’. Ik wil weten waar dit vandaan komt!

Kijk eens om je heen. Luister of iemand ‘tot’ of ‘omtot’ zegt. Ga met ze in dialoog en loop er niet voor weg. Misschien dat we er dan achter kunnen komen waarom ze dit ogenschijnlijk makkelijke woord, toch nog verkeerd uit kunnen spreken. Het zijn drie letters, maar toch weten ze het te presteren om meer dan de helft fout te hebben.

One thought on “Niet omtot het moet, maar omtot het kan

Leave a Reply

